عمر مفید ساختمان چقدر است؟

امروزه ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و… با تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید ترین علوم این حوزه توسط مهندسان متخصص بنا می‌شود که از لحاظ گوناگون؛ حائز اهمیت است.

به طور کلی تعریف عمر مفید ساختمان را می توان این چنین عنوان کرد؛ به تعداد سال‌هایی که یک ساختمان از لحاظ فیزیکی، ایمنی، استاندارد، استحکام و مقاومت دارای کیفیت لازم برای استفاده می‌باشد.

اما عوامل تاثیرگذار در عمر مفید ساختمان چیست؟

پاسخ به این سوال، نیازمند بحثی تخصصی و با لحاظ فاکتورهای زیادی در زمینه ساختمان سازی و عوامل دخیل در آن می‌باشد ولی اگر بخواهیم با بیان ساده به تعدادی از این عوامل تاثیرگذار در کاهش عمر(سن) مفید ساختمان اشاره داشته باشیم، می‌توانیم موارد ذیل را عنوان نماییم که در کوتاه مدت و دراز مدت سبب کاهش استحکام، مقاومت و ایمنی ساختمان شده و ساختمان را غیر قابل استفاده می‌نمایند.

عامل رطوب؛ یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در کاهش عمر مفید ساختمان

یکی از عوامل موثر در کاهش عمر ساختمان، عامل رطوبت و نم گرفتن ساختمان می‌باشد که از طرق مختلفی به استحکام ساختمان لطمه وارد کرده و عمر ساختمان را کاهش می‌دهد.

عامل رطوبت و نم گرفتگی، از طریق خسارت به کف و پی ساختمان موجب از بین رفتن استحکام و دوام ساخمان می‌شود. همچنین رطوب و نم گرفتگی ناشی از بارندگی؛ به سقف و بدنه ساختمان آسیب وارد کرده و موجب تخریب استحکام مصالح استفاده شده در ساختمان خواهد شد. آب های زیرزمینی در دراز مدت موجب آسیب رسانی به استحکام و اسکلت ساختمان شده و عمر مفید آن را کاهش می‌دهند.

با این اوصاف قطعا عامل رطوبت و نم گرفتگی در مناطقی که دارای میزان بارش بیشتری می باشند؛ اثرات مخرب تری به عمر مفید ساختمان وارد ساخته و به عنوان عامل اصلی در از بین رفتن سال‌های قابل استفاده بودن ساختمان می‌باشد

اختلافات دمای شب و روز؛ عاملی پنهان و مخرب برای عمر مفید ساختمان

یکی از عامل‌های پنهان و مخرب جهت کاهش عمر مفید ساختمان؛ عامل تفاوت اختلاف دمای شب و روز و ساعات مختلف شبانه روز می‌باشد که زمینه ساز تخریب ساختمان می‌شود. در روز با افزایش دما، مصالح ساختمانی منبسط شده و در مقابل، در شب مصالح ساختمانی به دلیل کاهش دما منقبض می‌شوند، همین موضوع کافیست که عمر استحکام مصالح از بین رفته و این موضوع خود را به صورت ترک خوردگی و شکاف در لایه‌های سطحی مصالح نشان دهد. این انقباظ و انبساط مصالح، حتی در لایه‌های داخلی ساختمان نیز تاثیراتی می‌گذارد که گامی مخرب برای عمر مفید ساختمان است.

برای همین است که مهندسان و کارشناسان حوزه ساختمان، باییستی به ضریب انبساط مصالح توجه داشته و تلاش نمایند که از مصالحی با ضریب انبساط تقریبا همسان در ساخت ساختمان استفاده نمایند. بد نیست بدانید که ضریب انبساط مصالحی همچون؛ شیشه، آجر، سیمان، بتن، آهن و ماسه دارای تفاوت فاحشی نسبت به یکدیگر است که در مواجهه با اختلافات ساعات شبانه روزی به راحتی مورد فرسایش و تخریب واقع می‌شوند.

ساختمان‌های نامتناسب با اقلیم منطقه؛ دارای عمر مفید بسیار کمی می‌باشند.